Liceum Ogólnokształcące zaprasza kolejny raz na Dzień Dawcy Szpiku. W ramach projektu #KOMÓRKOMANIA we współpracy z fundacją DKMS 18 kwietnia, obok auli w godzinach 10 -13 będzie można dokonać rejestracji w bazie dawców szpiku i komórek krwiotwórczych. W Polsce co 40 minut ktoś dowiaduje się, że ma białaczkę lub inny nowotwór krwi. Tę diagnozę słyszą rodzice małych dzieci, młodzież, dorośli. Bez względu na wiek, każdy może zachorować. Na szczęście każdy może też pomóc. Dla wielu chorych jedyną szansą na życie jest przeszczepienie szpiku lub komórek macierzystych od niespokrewnionego Dawcy. Więcej informacji znajdziesz tutaj:
https://www.dkms.pl/o-pobraniu.
Zapraszamy pełnoletnich uczniów, rodziców i mieszkańców Strzyżowa.
W kwietniu włączamy się w jedenastą edycję akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile, upamiętniającej 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin zachęca aby 19 kwietnia przypiąć żonkil na znak, że #ŁączyNasPamięć. Ambasadorami akcji są m.in. Bartosz Gelner i Wanda Traczyk-Stawska, a w naszej szkole klasa 1F. Muzeum w tym roku rozda 450 tysięcy papierowych kwiatów. Liczba ta symbolizuje liczbę Żydówek i Żydów, którzy byli zamknięci w getcie warszawskim w momencie jego największego przeludnienia – wiosną 1941 roku. Pierwszy raz w historii akcji Żonkile wolontariusze będą rozdawać papierowe kwiaty na ulicach sześciu polskich miast: w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Białymstoku, Lublinie i Wrocławiu, a klasa 1F u nas.
Akcja Żonkile - dedykowana jest około 50 tysiącom kobiet, mężczyzn i dzieci przebywających w kryjówkach na strychach domów i podziemnych bunkrach w trakcie walk, a także w gruzach getta po upadku powstania. Przez wiele tygodni pozostawali nieuchwytni dla niemieckich żołnierzy, a ich opór był tak samo ważny, jak opór tych, którzy walczyli z bronią w ręku.
Konkurs - Mamy dla Was propozycję: zerwijcie żonkila lub zróbcie papierowego (https://polin.pl/system/files/attachments/szablon%20PL.pdf, https://www.youtube.com/watch?v=8R9QbajMHks), połóżcie obok miejsc związanych ze społecznością żydowską w Waszej lub sąsiedniej miejscowości i zróbcie zdjęcie. Listę miejscowości znajdziecie na stronie https://sztetl.org.pl/. Wykonane zdjęcie udostępniajcie na FB samorządu pod dedykowanym postem lub wyślijcie do nauczycieli historii. Akcję możecie także promować poprzez nałożenie okolicznościowych nakładek na zdjęcie na FB, a trwa do końca kwietnia.

Bezpieczeństwo w sieci staje się coraz większym wyzwaniem i ważnym tematem. Zdalne lekcje, zdalna praca, wirtualne urzędy i sklepy – nasze życie przenosi się coraz bardziej do Internetu i tym ważniejsze stają się wydarzenia, takie jak Dzień Bezpiecznego Internetu.
Internet niesie ze sobą wiele korzyści, ale i zagrożeń. Dlatego, jak 4500 szkół w całej Polsce,tak i nasza placówka włączyła się do europejskiej inicjatywy pn. Dzień Bezpiecznego Internetu,przypadającej w tym roku 7 lutego.
Dzieci i młodzież to grupy szczególnie narażone na niezliczone zagrożenia online, takie jak nieodpowiednie treści czy fałszywe aplikacje. Dlatego DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych,zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematyki dotyczącej bezpieczeństwa online.
Działania te trwały do końca marca. I tak w naszej szkole na korytarzu można było zapoznać się z informacjami, jak bezpiecznie korzystać z sieci, nasi uczniowie wzięli także udział w czterechlekcjach online Polskiego Centrum „Safer Internet”:
1. „Jak radzić sobie z dezinformacją w sieci” (8.02. 1E),
2. „Ciało nie określa” (28.02. klasa 2D),
3. „Bezpieczny Internet; porozmawiajmy o pornografii” (8.03. klasa 3D),
4. „Jak świadomie zarządzać swoim wizerunkiem” (31.03. klasa 1D).
Przeprowadziliśmy także krótką ankietę wśród uczniów, którzy odpowiadali na jedno pytanie: „Jak często korzystasz z Internetu?” Wyniki: 65% odpowiedziało, że cały czas, 39% w szkole, 24% w drodze do domu, podobnie u znajomych i w miejscach publicznych.
Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu zorganizowane zostały również liczne spotkania z funkcjonariuszami policji i prelekcje dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Ponadto ogłoszono konkurs związany z bezpieczeństwem w Internecie. Konkurs „Bezpieczni w sieci – szkolne cyberpotyczki” odbył się 30 marca 2023 w auli liceum, a udział wzięły 3-osobowe reprezentacje 10 klas. Pierwszy etap – to praca plastyczna wykonana dowolną techniką, dotycząca bezpieczeństwa w sieci. W drugim etapie zespoły rozwiązywały krzyżówkę, a ostatnim etapem były pytania do zespołów.
W „potyczkach” aktywny udział wzięła również publiczność, odpowiadając na pytania konkursowe specjalnie dla nich przygotowane.
Na początek spotkania krótką prelekcję na temat zasad korzystania z zasobów internetowych przedstawiła pani aspirant KPP w Strzyżowie Agnieszka Przebięda, następnie odbywały się konkurencje, a ich ostateczne wyniki wyglądają następująco:
Konkurs „Bezpieczni w sieci – szkolne cyberpotyczki”
I miejsce – reprezentacja kl. IIB – Kamila Włodyka, Anastazja Jakubowicz, Jakub Haligowski
II miejsce – reprezentacja kl. IB – Bartosz Matera, Hieronim Oliwa, Kamil Bosek
III miejsce – reprezentacja kl. ID – Lena Czarnik, Sara Samolewicz, Katarzyna Tomczewska
IV miejsce – reprezentacja kl. IIA – Maria Potwora, Martyna Szlachta, Arletta Pawłowska
V miejsce – reprezentacja kl. IID – Gabriela Matłosz, Zuzanna Leśniak, Karolina Midura
VI miejsce – reprezentacja kl. IIB – Maja Niedźwiedź, Anna Złotek, Danielle Nunziata,
Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strzyżowie. Dziękujemy za udział w konkursie i mamy nadzieję spotkać się za rok.
B. Modliszewska, A. Śliwisńska, D. Skura

W środę 29 marca uczniowie klas 2 i 3 o profilu promedycznym mieli przyjemność uczestniczyć w wycieczce do Warszawy. Głównym celem wyjazdu była światowej sławy wystawa Body Worlds, autorstwa niemieckiego profesora anatomii Gunthera Von Hagensa, twórcy metody plastynacji służącej do konserwacji organizmów. Mieliśmy okazję zobaczyć ponad 200 eksponatów-plastynatów ciał ludzkich lub ich części - doświadczyliśmy tego, że tu umarli uczą żywych… Dzięki tej wystawie odbyliśmy niezapomnianą podróż do wnętrza ludzkiego ciała, zgłębiliśmy i poszerzyliśmy swoją wiedzę na temat anatomii i fizjologii człowieka. Celem wystawy Body Worlds jest nie tylko przekaz solidnej wiedzy anatomicznej, ale również zainspirowanie zwiedzających do świadomego życia, zwrócenia większej uwagi na swoje zdrowie, potrzebę rozpoznawania swoich fizycznych możliwości i ograniczeń oraz refleksji nad tym, co to znaczy być człowiekiem…. Następnym punktem wycieczki była wizyta w Centrum Nauki Kopernik, gdzie w Planetarium uczestniczyliśmy w niesamowitym pokazie pt. "Niewidzialny wszechświat". Przez chwilę czuliśmy się iście nieziemsko. Po seansie odbyliśmy krótką pogawędkę z Mikołajem Kopernikiem-robotem, który cierpliwie odpowiadał na nasze pytania, a zwiedzanie wystaw i stanowisk eksperymentalnych z ponad 400 eksponatami, stało się okazją do dobrej zabawy i śmiechu. Na koniec dnia nie obyło się bez wspólnych zdjęć przy Syrence warszawskiej.
Trzeba przyznać, że wyjazd choć mocno edukacyjny był bardzo udany. Polecamy wszystkim obejrzenie wystawy Body Worlds – tak przedstawionej anatomii nie doświadczy się w konwencjonalnych podręcznikach czy na lekcji. Wszyscy zmęczeni, ale ogromnie szczęśliwi wrócili do domów z nową dawką wiedzy i doświadczenia. Z racji tego, że nie da się opisać wszystkiego, zostawiamy tu kilka zdjęć z naszej wyprawy. Zapraszamy do obejrzenia.
Klaudia Drozen i Łukasz Godek kl.3B