LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

Podsumowanie projektu Erasmus+

w Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie



W latach 2017/2018 nauczyciele Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie realizowali projekt „W drodze do Europy – rozwój kompetencji językowych i europejskiej sieci kontaktów”, realizowany w ramach akcji „Mobilność kadry edukacji szkolnej”. Uczestnicy projektu (ośmioro nauczycieli) wzięli udział w dwutygodniowych kursach w różnych krajach Unii Europejskiej: w Wielkiej Brytanii (Londyn, Oxford, Edynburg), Irlandii oraz na Malcie. Kursy miały zróżnicowany charakter – od metodycznych, dla nauczycieli języka angielskiego, przez dające wiedzę o metodzie CLIL (Content and Language Integrated Learning – zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe, oparte na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego), aż po te, które jedynie doskonaliły kompetencje językowe kadry strzyżowskiego liceum.

Po powrocie z zagranicznych szkoleń każdy z nauczycieli przeprowadził w szkole działania, które miały na celu nie tylko rozpropagowanie projektu, ale przede wszystkim wykorzystanie nabytych kompetencji w pracy z uczniami. Odbyło się wiele warsztatów, konkursów językowych, w które angażowali się nie tylko uczniowie naszego liceum, ale także okolicznych gimnazjów czy wreszcie świetnych lekcji otwartych przygotowywanych z rozmachem, zawsze w jakiś sposób tematycznie związanych z miejscami, w których kształcili się nauczyciele. Uczniowie mieli zatem możliwość przemierzania Wielkiej Brytanii śladami Harry’ego Pottera, wirtualnie zwiedzając Londyn, Oxford i zwłaszcza Edynburg – miejsca będące inspiracją do napisania książki przez J. K. Rowling czy też związane z ekranizacją serii o młodym czarodzieju. Mieli także szansę poznać irlandzkie zwyczaje podczas świętowania Shamrock Day – Dnia św. Patryka, patrona Irlandii. Jak przystało na odwołania do Zielonej Wyspy, uczestnicy lekcji nie tylko poznawali kulturę i tradycje Irlandczyków, ale rywalizowali także na przygotowywanie potraw i napojów w zielonym kolorze oraz prezentowanie strojów z jak najliczniejszymi zielonymi akcentami kolorystycznymi. Warto dodać, że  świętowanie Dnia św. Patryka poprzedził szkolny konkurs na limeryk pisany zarówno w języku polskim, jak i po angielsku. Ciekawostką był fakt, iż w konkursie tym wzięli także udział wszyscy nauczyciele uczestniczący w mobilności, którzy mieli za zadanie w formie limeryku zawrzeć swoje wyjazdowe doświadczenia. Śmiechu, ale i wspomnień było co niemiara. Ponadto uczniowie w trakcie kolejnych lekcji otwartych mieli możliwość uczestniczenia w szkolnej grze poświęconej Sherlockowi Holmesowi, w której nie tylko doskonalili umiejętność komunikacji w języku angielskim, ale również wcielali się w postać słynnego angielskiego detektywa i rozwiązywali zagadkę kradzieży obrazu Vincenta van Gogha, a na zakończenie roku szkolnego 2017/2018 uczestniczyli w Melting Pot – kulturalnym jarmarku z Erasmusem.
Na zakończenie działań projektowych odbyło się uroczyste „Koktajl Party”, w trakcie którego uczestniczący w mobilności nauczyciele przygotowali prezentacje w formie multimedialnych stoisk. I tak np. na stoisku poświęconym Anglii uczniowie i zaproszeni goście mieli okazję obejrzeć pamiątki przywiezione z Oxfordu i Londynu, wystawę zdjęć z serii lekcji otwartych poświęconych tematyce językowo-kulturowej i odbytych w okresie trwania projektu oraz prezentację zdjęć z mobilności. Kącik angielski zawierał również poczęstunek w rodzaju ‘afternoon tea’ lub ‘high tea’, czyli wyboru kanapek typu BLT (bacon-lettuce-tomato) i club sandwich oraz maślanych ciasteczek i bułeczek z dżemem na wzór angielskich scones. Dopełnieniem podwieczorku była oczywiście angielska herbata serwowana w różnych smakach na zakończenie wydarzenia.

W części irlandzkiej odwiedzający mieli okazję zapoznać się z obyczajami, kulturą i tradycjami Irlandii oraz obejrzeć prezentację zdjęć i posłuchać irlandzkiej muzyki. Oczywiście uczestnicy zostali też poddani testowi intelektualnemu i sprawnościowemu, mieli również za zadanie rozwiązać quiz z wiedzy o Irlandii, znanych postaciach, kuchni i legendach irlandzkich. Na koniec wszyscy skosztowali tajemniczego zielonego napoju z zieloną koniczynką, specjalnie na tę okazję zamówionego u irlandzkiego Leprechauna.
Ciekawie było także na stoisku poświęconym Edynburgowi – prezentacja dotycząca stolicy Szkocji oparta była na zaskakującej historii dwóch niedźwiedzi: pandy, będącej po dziś dzień symbolem edynburskiego ZOO oraz znacznie bliższego polskiemu sercu niedźwiedzia Wojtka, żołnierza armii generała Andersa, który wraz z II Korpusem przeszedł szlak bojowy od Syrii aż po Włochy, by ostatnie lata życia spędzić właśnie w ZOO w Edynburgu. Słynny miś doczekał się nie tylko angielskich piosenek sławiących jego męstwo i odwagę, ale także pomnika znajdującego się w Princes Gardens, w ścisłym centrum miasta.
Na stoisku poświęconym słonecznej Malcie uczniowie mieli natomiast okazję poznać atrakcje turystyczne, jakie oferuje ta malownicza wyspa. Na prezentacji multimedialnej zainteresowani mieli możliwość poznania architektury, tradycji i obyczajów mieszkańców, a także wyrafinowanych smaków kuchni maltańskiej. Inna prezentacja poświęcona była zdjęciom nauczycieli z ich pobytu na Malcie, zarówno z zajęć szkolnych, warsztatów, jak również prywatnych wycieczek po tej niezwykłej wyspie.
Realizowany przez półtora roku projekt dobiegł końca. Wymagał on wielkiego wysiłku od wszystkich go realizujących, niemniej korzyści z niego wyniesione są nie do przecenienia. I nie chodzi tylko o podniesienie kompetencji językowych nauczycieli w nim uczestniczących, ale przede wszystkim o możliwość wdrożenia nowych, atrakcyjnych metod prowadzenia zajęć lekcyjnych oraz przygotowanie sieci kontaktów, mających w niedalekiej przyszłości zaowocować nowymi projektami międzynarodowymi, tym razem skierowanymi już do uczniów.
Mirosław Czarnik
21.01.2019