Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

Edukacyjna wycieczka do Krakowa

Zgodnie z tradycją wśród klas o profilu matematyczno-fizycznym, w tym semestrze odbyła się edukacyjna wycieczka do Krakowa, organizowana przez panią Martę Rybczyk.
,,Fizycy” z klasy II A i III B wraz z opiekunami, udali się na wyjazd o takim charakterze w piątek, 7 marca 2014 roku. Pierwszym punktem po przyjeździe do Krakowa była wizyta w Instytucie Fizyki Jądrowej PAN. Podzieleni na grupy mieliśmy na okazję zobaczyć, jak wygląda praca w takiej placówce oraz czego ona dotyczy. Zwiedziliśmy m.in. Zakład Fizykochemii Ekosystemów, gdzie uzyskaliśmy wiele informacji na temat metod chromatograficznych w analizach śladowych, analizy składu oddechu, oglądnęliśmy jeden z dwóch znajdujących się w Polsce spektrometrów, który pozwala na pomiar stężenia pierwiastków promieniotwórczych w organizmie człowieka oraz Zakład Fizyki Doświadczalnej Układów Złożonych, w którym poznaliśmy zasadę działania akceleratora Van de Graffa. Zdecydowanie największą naszą uwagę przyciągnęła możliwość próby pomiaru ilości pierwiastków promieniotwórczych we własnym organizmie – odważni zgodzili się na kilkunastominutowe badanie. Po krótkiej przerwie na obiad i czas wolny udaliśmy się na Uniwersytet Jagielloński, aby samodzielnie wykonać zaproponowane nam doświadczenia.
Zajęcia laboratoryjne proponowane przez Instytut Fizyki UJ cieszą się dużym zainteresowaniem, a pracownicy uczelni za każdym razem okazują nam życzliwość i gościnność. W dwuosobowych grupach rozpoczęliśmy wykonywanie doświadczeń z zakresu optyki (badanie soczewek, widm emisyjnych), układów drgających - wahadła sympatyczne oraz badanie lepkości cieczy. Z ich tematyką zapoznaliśmy się już wcześniej, co ułatwiało i przyspieszało pracę. Będąc cały czas pod okiem doświadczonych pracowników Instytutu Fizyki, mieliśmy szansę wnikliwego spojrzenia w badany problem. Po dwóch godzinach ćwiczeń w laboratoriach wyszliśmy z budynku uniwersytetu i wyruszyliśmy w drogę powrotną. W domu jeszcze raz zanalizowaliśmy otrzymane przez nas wyniki, stworzyliśmy sprawozdania z pracy w laboratorium oraz wysnuliśmy odpowiednie wnioski.
Wyjazd ten był kolejną okazją do zgłębiania doświadczalnej strony fizyki, a fakt, że prowadzący zajęcia traktują nas jak przyszłych studentów stwarza możliwość nie tylko zdobywania określonych umiejętności, ale również dojrzewania w naukowej atmosferze.
Warto dodać, że są to zajęcia nie tylko dla „orłów”, ale dla wszystkich, którzy mają w sobie pasję poznawania, chęć kształcenia się na najwyższym poziomie. Są dla nas kolejnym doświadczeniem na naszej edukacyjnej ścieżce, która ciągle się rozwija.
Monika Nowicka Kl.III B
25.03.2014