Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

Projekt „Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu”



Uniwersytet Jagielloński, a dokładniej rzecz biorąc stowarzyszenie „Klub Jagielloński”, prowadzi od trzech lat projekt edukacyjny o nazwie „Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu”. Dzięki wsparciu Fundacji PKO Bank Polski projekt ten objął około czterdzieści szkół z pięciu województw: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, opolskiego i dolnośląskiego. W tym roku szkolnym w projekt zaangażowali się uczniowie naszej szkoły, a dokładniej mówiąc dwadzieścia dziewięć osób z klas II b i II f. Opiekunami projektu byli: Krzysztof Dubiel (koordynacja całości projektu w ramach naszej szkoły) oraz Andrzej Lenart (przygotowanie projektu edukacyjnego „Ratujmy życie”).
Idea i cele projektu
Projekt edukacyjny „Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu” ma za zadanie kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez zaangażowanie młodych ludzi, uczniów szkół ponadgimnazjalnych w działania, służące lokalnej społeczności, w której żyją. Obok warsztatów edukacyjnych, dotyczących funkcjonowania władz państwowych i samorządowych, zaprezentowania w formie zdjęcia ważnego dla lokalnej społeczności wydarzenia, największe znaczenie miało przygotowanie projektu edukacyjnego, mającego ukazać zaangażowanie się młodzieży w rozwiązywanie problemów środowiska, w którym żyją.
Cele projektu sprowadzały się do wykształcenia u młodzieży postawy obywatelskiej, cechującej się aktywnością, zaangażowaniem, bezinteresowną pomocą, dostrzeganiem problemów i chęcią ich rozwiązania. Ze względu na rozmiary tego projektu (jeszcze raz przypominamy, że objął on około czterdzieści szkół z pięciu południowych województw Polski) należy uznać go za bardzo cenną inicjatywę, pozwalającą zastosować w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach wiedzy o społeczeństwie.
Regulamin
Regulamin projektu, przesłany do szkół biorących w nim udział w kwietniu 2013 r., dokładnie sprecyzował zasady rywalizacji młodych ludzi, ubiegających się o zaszczytne miano „nowoczesnych patriotów”. Istota rywalizacji szkół w ramach projektu sprowadzała się do konkurowania w dwóch kategoriach: o Nagrodę Publiczności (mogła zdobyć ją szkoła, której działania uzyskały największe wsparcie internautów) oraz o Nagrodę Ekspertów, przyznawaną przez jury, oceniające projekty edukacyjne zaprezentowane na Gali Finałowej; w obu tych kategoriach nagrodą główną był pobyt zwycięzców w jednym z polskich ośrodków wypoczynkowych średniej klasy.
Moduły
Każda ze szkół biorących udział w projekcie musiała przygotować trzy moduły: rozprawkę (maksimum 2500 znaków) na temat Polska naszych marzeń, zdjęcie pod tytułem Wydarzyło się w naszym mieście, oddające specyfikę lokalnej społeczności (co notabene, zdaniem uczestników projektu, było szczególnie trudnym zadaniem) oraz film, prezentujący projekt społeczny, poruszający ważne dla środowiska problemy (kolejnym ograniczeniem był fakt, że film mógł trwać maksimum 150 sekund).
Uczniowie klas drugich zaangażowani w projekt wykazali się wielką inicjatywą i odpowiedzialnością. Przez długi czas strzyżowskie liceum prowadziło w rywalizacji o  nagrodę publiczności, co jest niewątpliwie zasługą uczniów zaangażowanych w projekt, którzy potrafili zmobilizować wszystkich uczniów naszej szkoły do głosowania. Niestety, ostatecznie przegraliśmy z większymi miastami, takimi jak Łańcut, Kraków czy Opole (w klasyfikacji końcowej zajęliśmy siódme miejsce).
Zdjęcie z kategorii Wydarzyło się w naszym mieście zaprezentowało działalność klubu kibica naszej dumy, klubu siatkarskiego Wisłok Strzyżów, rywalizującego w II lidze.
Największe znaczenie, szczególnie w odniesieniu do Gali Finałowej, miał film, będący odzwierciedleniem projektu społecznego Od narzekania do działania, który zapewnił nam sukces w ostatecznej klasyfikacji.
Warsztaty
Obok działań podejmowanych na własną rękę przez uczniów naszej szkoły projekt „Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu” obejmował warsztaty edukacyjne, których istotą było wpojenie młodym ludziom zasad funkcjonowania władz państwowych i samorządowych. W naszej szkole odbyły się trzy tego typu warsztaty:
- 29 kwietnia 2013 r. odbyły się warsztaty, przeprowadzone przez członków „Klubu Jagiellońskiego” Tomasza Wójtowicza i Tomasza Lutaka. Warsztaty polegały na przeprowadzeniu symulacji wyborów parlamentarnych, powołania rządu, a następnie opracowania budżetu państwa. Dzięki świetnemu przygotowaniu merytorycznemu prowadzących, młodzież była w stanie pojąć ogrom problemów, związanych z rządzeniem państwem, wydawaniem kontrowersyjnych aktów prawnych oraz rozdzielaniem środków budżetowych,
- 13 maja 2013 r. odbyły się warsztaty, dotyczące funkcjonowania samorządu terytorialnego na poziomie gminy; dokonano wyborów samorządowych, wybrano burmistrza i opracowano budżet gminy, co zresztą wiązało się z szeregiem problemów, które wystąpiły już na wcześniejszych warsztatach. Tym razem młodzież, nauczona doświadczeniem, wykazała się rozwagą i odpowiedzialnością, co najlepiej świadczy o sensowności tego typu zajęć,
- 20 maja 2013 r. – te zajęcia miały charakter podsumowujący; prowadzący wcześniejsze zajęcia członkowie „Klubu Jagiellońskiego” skomentowali poprzednie spotkania oraz przedstawili najważniejsze założenia projektu edukacyjnego, który nasza szkoła miała przedstawić na Gali Finałowej, sprowadzające się do: celów projektu, jego głównej idei, oddziaływań społecznych oraz pożądanych rezultatów.
6.Projekt obywatelski Od narzekania do działania
W ramach projektu stworzenia społeczeństwa obywatelskiego, jako przejawu nowoczesnego patriotyzmu, młodzież z klas II b i II f nagrała film, dotyczący udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. W tym miejscu należą się podziękowania panu Andrzejowi Lenartowi, który udzielił nam szerokiego i bezinteresownego wsparcia, umożliwiając stworzenie profesjonalnego nagrania, prezentującego nie tylko zasady udzielania pierwszej pomocy, lecz również ukazującego reguły zachowania się w czasie masowego wypadku komunikacyjnego.
Finał
W dniu 17 czerwca 2013 r. reprezentacja naszej szkoły wzięła udział w Gali Finałowej, będącej podsumowaniem projektu „Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu”. Jak już wcześniej wspomniano, w fazie półfinałowej swe projekty zaprezentowali uczniowie z pięciu województw, przedstawiając nagrane wcześniej filmy i prezentacje multimedialne. Nasza ekipa znalazła się w trudnej sytuacji, ponieważ reprezentacja szkół Podkarpacia była najliczniejsza, a tylko jedna drużyna wchodziła do finału. W rywalizacji, w której wzięło udział dziewięć szkół, nasi uczniowie zajęli pierwsze miejsce, ex aequo z reprezentacją I LO w Rzeszowie. Po obiedzie sześć drużyn udało się auli głównej Uniwersytetu Jagiellońskiego, aby wziąć udział w wielkim finale.
W tej fazie rywalizacji spotkały się najlepsze drużyny z całej południowej Polski. Ostatecznie wygrali rzeszowiacy ze swoją prezentacją Wyłącz media, włącz rozum! Mimo iż nasza drużyna w fazie finałowej przegrała, udział w projekcie należy uznać za bardzo udany, tym bardziej, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że uczniowie ze Strzyżowa starli się z przedstawicielami szkół rzeszowskich, krakowskich czy jeleniogórskich.
Najważniejszym wnioskiem, jaki płynie z powyższego projektu jest fakt, że strzyżowska młodzież niczym nie odbiega od uczniów renomowanych szkół z Krakowa, Wrocławia czy Opola, a nasi uczniowie w dziedzinie „nowoczesnego patriotyzmu” mają naprawdę wiele do powiedzenia.

Uczestnicy projektu z naszej szkoły:
Klasa 2B:
Anna Chlipała
Artur Ćwiąkała
Diana Gazda
Patryk Góra
Michał Krasnopolski
Małgorzata Marczak
Joanna Marek
Konrad Matłosz
Edyta Niewiarowska
Dominika Perłowska
Tomasz Piskozub
Michał Szaro
Sylwia Śliwińska
Agata Tokarska
Dariusz Turoń
Tomasz Wilusz
Magdalena Wójcik
Patrycja Zimna
Kamil Zeid

Klasa 2F:
Martyna Arciszewska
Ilona Armata
Dominika Barlik
Piotr Bożek
Justyna Chmiel
Mateusz Matłosz
Mateusz Mikuszewski
Tomasz Gargaś
Agnieszka Kut
Kacper Paszek


20.06.2013