Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

W krainie króla puszczy, jezior i bagien, czyli obóz naukowy na bis!

Kolejna, piąta już edycja obozu naukowego realizowanego w ramach innowacji pt. „Śladami polskich parków narodowych” za nami. Zapraszamy na chwile wspomnień z tej pełnej niezapomnianych wrażeń i emocji wyprawy….
Głównym celem tegorocznego wyjazdu było zapoznanie z walorami Białowieskiego, Wigierskiego i Biebrzańskiego Parku Narodowego. W ciągu trzech bardzo intensywnych dni, od 27-go do 30-go września 41-osobowa grupa uczniów z klas realizujących biologię i chemię na poziomie rozszerzonym pod czujnym okiem opiekunów – pań: K. Ossowskiej, M. Woźnickiej i E. Białek aktywnie uczestniczyła w wielu ciekawych zajęciach terenowych, laboratoryjnych i warsztatowych prowadzonych przez ekspertów-pracowników odwiedzanych parków narodowych.
Pierwszy dzień obozu upłynął w Białowieskim Parku Narodowym. W Białowieży, w Instytucie Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk, przywitał nas pan profesor Rafał Kowalczyk, kustosz mieszczącej się tam Naukowej Kolekcji Zoologicznej. Wysłuchaliśmy krótkiej prelekcji dotyczącej historii Instytutu oraz jego badań w polskiej i światowej nauce, a następnie uczestniczyliśmy w wykładzie pana dra Tomasza Samojlika, który w ciekawy sposób przedstawił historię Puszczy Białowieskiej oraz odkrycia Instytutu. Następnie uczestniczyliśmy w zajęciach warsztatowych, podczas których poznaliśmy bogate zbiory czaszek, szkieletów oraz skór ssaków Naukowej Kolekcji Zoologicznej Instytutu, będącej jedną z największych takich kolekcji na świecie. Kolejnym punktem edukacyjnym tego dnia był Rezerwat Pokazowy Żubrów, gdzie w zagrodach, w warunkach zbliżonych do naturalnych, żyją żubry, żubronie, wilki, rysie, jelenie, sarny, dziki i wiele innych zwierząt. Podczas zajęć terenowych z przewodnikiem, dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek dotyczących biologii żyjących tam ssaków.
Następnego dnia, bladym świtem wyruszyliśmy do Wigierskiego Parku Narodowego. Tam odbyliśmy rejs łodzią Leptodora po jeziorze Wigry, podczas którego mogliśmy podziwiać podwodny świat Wigier widoczny przez przeszklone dno łodzi oraz przepiękne widoki roztaczające się wkoło jeziora. Po udanej wyprawie, w Muzeum Wigier, gdzie mieści się dawna Stacja Hydrologiczna, uczestniczyliśmy w zajęciach laboratoryjnych, podczas których badaliśmy właściwości fizyko-chemiczne wody, którą wcześniej pobraliśmy z jeziora. Efektem tych badań było nasze odkrycie, że woda z Wigier należy do pierwszej klasy czystości. Zwiedziliśmy multimedialne Muzeum Wigier, gdzie odbyliśmy swoistą podróż w czasie i przestrzeni, zaczynając od sali przedstawiającej krajobraz Wigierskiego Parku Narodowego z epoki lodowcowej, a kończąc na czasach współczesnych. Następnie wyruszyliśmy do Krzywego, gdzie mieści się siedziba WPN, na zajęcia terenowe leśną ścieżką edukacyjną z przewodnikiem-pracownikiem Wigierskiego PN. Podczas leśnego spaceru poznawaliśmy osobliwości przyrodnicze tego obszaru, m.in. śródleśne, dystroficzne jeziora zwane „sucharami” i towarzyszącą im ciekawą roślinność, m. in. owadożerne rosiczki.
Kolejny dzień obozu upłynął w Biebrzańskim Parku Narodowym i poświęcony był Dolinie Biebrzy. Pobyt i zajęcia w Mamuciej Dolinie - osadzie archeologicznej, miejscu o niepowtarzalnym klimacie, na długo pozostanie w naszej pamięci. Biebrzańskie bagna okazały się nie lada wyzwaniem. Wymagająca i pełna niespodzianek wyprawa przez „wciągające” bagna była niewątpliwie najbardziej emocjonującym punktem tegorocznego obozu. Opowieści naszego przewodnika-fantastycznego gawędziarza, nauka strzelania z łuku, rozpalanie ognia bez użycia zapałek i widok bezkresnych, ciągnących się po horyzont mokradeł skąd dochodziły odgłosy rykowiska i klangor żurawi dodawały magiczności temu miejscu….Ostatnią atrakcją tego dnia był spływ tratwą i kajakami doliną Biebrzy-dla wielu kolejna dawka emocji.
Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni i bogaci o nowe doświadczenia i wiedzę oraz mnóstwo pozytywnych wrażeń, wyruszyliśmy w drogę powrotną do Strzyżowa. Do zobaczenia za rok!