Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

Hic mortui docent vivos - tu zmarli uczą żywych

to sentencja, która widnieje nad wejściem do Zakładu Nauk o Człowieku Uniwersytetu Rzeszowskiego. Tam 16.02.2019roku siedmioosobowa grupa uczniów klasy 3B wraz z innymi maturzystami z Podkarpacia uczestniczyła w zajęciach w ramach projektu „Anatomia na Start”. Jest to akcja organizowana przez studentów kierunku lekarskiego Uniwersytetu Rzeszowskiego – członków rzeszowskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA- Poland. Celem tego przedsięwzięcia jest zaznajomienie maturzystów zainteresowanych studiowaniem w przyszłości kierunków medycznych z formą i specyfiką zajęć anatomii oraz przybliżenie im realiów życia studenckiego. Ta nietypowa lekcja biologii była z pewnością dla naszych licealistów niezapomnianym przeżyciem o czym świadczy poniższa relacja.
Na miejsce przybyliśmy o godzinie 8:30 po czym ruszyliśmy na krótką odprawę. Tam czekali na nas prowadzący zajęcia studenci medycyny. Wszyscy włożyliśmy zielone fartuchy i zaopatrzeni w maski, rękawiczki i notesy zjechaliśmy windą do podziemi gdzie znajdują się sale prosektorium. Widać było na naszych twarzach lekkie zdenerwowanie przed tym co nas czeka, a w powietrzu unosił się zapach formaliny. Jednocześnie nie mogliśmy się doczekać rozpoczęcia zajęć. Wszyscy weszliśmy na jedną z sal z dwoma stołami prosektoryjnymi. Początkowo niepewnie słuchaliśmy o ludzkiej czaszce lecz wraz z upływem czasu ciekawość i fascynacja wzięły górę. Kolejno pojawiały się coraz to nowe preparaty. Mieliśmy okazję zobaczyć i dotknąć wszystkiego o czym uczyliśmy się dosłownie przed feriami, słowem - krótka powtórka z anatomii człowieka w praktyce. Niezapomnianym doświadczeniem było trzymanie mózgu na dłoni i studiowanie przekrojów obrazujących ułożenie poszczególnych struktur w czaszce. To niesamowite jak wygląda drzewo życia móżdżku, ciało modzelowate czy siodło tureckie i grzebień koguci! Fenomen budowy i działania serca też wzbudził nasz zachwyt. Do następnej sali po krótkiej przerwie weszliśmy już naprawdę podekscytowani. Tam mogliśmy zgłębiać tajniki struktury i funkcjonowania kończyn, a także obejrzeć części układu pokarmowego, wydalniczego oraz narządy zmysłów – oko i ucho. Uświadomienie sobie misternej złożoności połączeń i sposobów działania organów było po prostu niezwykłe. Czas płynął szybko. Aby nieco podnieść temperaturę panującej tam atmosfery, która i tak była gorąca od ogromnej ilości informacji, studenci zaproponowali nam udział w popularnych „szpilkach”- szybkim egzaminie ze zdobytej wiedzy. Emocje sięgnęły zenitu! Wszyscy gorączkowo przeglądaliśmy notatki, próbując zapamiętać skomplikowane nazwy jak chociażby gałąź zstępująca przednia tętnicy wieńcowej lewej. Rywalizacja, a u niektórych najprawdziwszy stres budowały napięcie. Ograniczony do 30 sekund czas na rozpoznanie i nazwanie każdej z 20 struktur nie pomagał. Jednak pomimo to możemy dumnie powiedzieć, że ten błyskawiczny sprawdzian nasze liceum zdało najlepiej! Nicola Baran zajęła pierwsze, a Jakub Klecha drugie miejsce, o czym przekonaliśmy się na krótkiej ceremonii zakończenia i wręczenia nagród oraz dyplomów. Był to wyjątkowy weekend stanowiący przedsmak tego, co czeka przyszłych studentów kierunków medycznych w tym mamy nadzieję i nas. Dziękujemy studentom prowadzącym zajęcia za poświęcony czas i zaangażowanie, a w szczególności Koordynatorowi Lokalnemu Projektu „Anatomia na Start” Gabrysi Klecha naszej absolwentce, a aktualnie studentce trzeciego roku medycyny na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Uczestnicy zajęć: Nikola, Ola, Justyna, Kuba , Oskar, Sebastian i Mikołaj
27.02.2019