Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

Wycieczka rekreacyjno-kulturalna do Krakowa

Tradycją naszej szkoły stały się już wyjazdy o charakterze rekreacyjno-kulturalnym, organizowane przez nauczycielkę wiedzy o kulturze, panią mgr Bożenę Baranowską. Jak co roku, celem naszej sobotniej wyprawy był Kraków – miasto dostarczające nam nieustająco wrażeń kulturalnych, a także sprawca magicznego świątecznego klimatu tej wycieczki. Jej dzień był okazją do zrelaksowania się i urozmaicenia sobie (już trochę szarej) szkolnej rzeczywistości.
Ten kulturalny wypad uczniów z klas I, II i III naszego liceum do Krakowa miał miejsce 7 grudnia 2013 roku. Wyjechaliśmy (wyspani, bo o godzinie dziewiątej) w przerażająco zimny sobotni poranek, kiedy to Ksawery dostarczał nam wrażeń w podróży potrząsając lekko nami, siedzącymi w autobusie podczas postoju. Zaraz po przyjeździe do stolicy Małopolski udaliśmy się do Muzeum Narodowego. W tym roku udało nam się zwiedzić więcej niż jedną wystawę w tym gmachu – mieliśmy okazję podziwiać zarówno historyczną galerię ‘’Broń i Barwa w Polsce’’, którą urozmaicono zagadkami w formie elektronicznej czy też możliwością przebrania się w historyczne stroje, jak i galerię Sztuki Polskiej XX wieku, która dostarczyła nam jeszcze więcej wrażeń. Chętnie przenosiliśmy się w odległe czasy i fotografowaliśmy efekty naszych przebieranek. Natomiast wystawa malarstwa i rzeźby modernistycznej wzbudziła najwięcej kontrowersji, nie zawsze rozumieliśmy treści i ideę płynącą z dzieła, ale staraliśmy się z całych sił i żywo o tym dyskutowaliśmy. Ponieważ czas był ograniczony, szybko udaliśmy się na krakowski Rynek. Miejsce to znów nas zachwyciło, szczególnie dzięki stworzonym tam przepięknym świątecznym sceneriom i faktem, że padający śnieg urozmaicał spacer. Czas spędzaliśmy różnorodnie, na przykład pijąc gorącą czekoladę na świeżym powietrzu. Ostatnim punktem naszej wycieczki była kolejna okazja do ‘’dotknięcia kultury’’, czego nie możemy zrobić w Strzyżowie. Udaliśmy się do Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego i tam, o godzinie 18 rozpoczął się ponad 2-godzinny koncert poświęcony pamięci wybitnego polskiego artysty, Krzysztofa Pendereckiego. Oprócz tego wysłuchaliśmy utworów Mozarta czy Brucknera. Dyrygenturą tego wyjątkowego koncertu zajął się urodzony w roku 1923 Stanisław Skrowaczewski, który faktem, iż w wieku 90 lat można być w tak znakomitej formie, wzbudził w nas zdziwienie i podziw. Daliśmy temu wyraz podczas gromkich, gorących braw, którymi nagrodziliśmy wystąpienie artystów. W ubiegłym roku w muzeum poznaliśmy twórczość Wojciecha Fangora, który również będąc 90-latkiem nadal tworzy. My zdecydowanie też chcemy być w takiej formie za 70lat! Wróciliśmy do domu (również wyspani) około godziny pierwszej w nocy.
I tak dobiegło końca nasze coroczne spotkanie z kulturą w Krakowie. Osobiście brałam w niej udział po raz trzeci i głęboko żałuję, że w następnym roku niestety nie będę już mogła w niej uczestniczyć. Za każdym razem była to dla nas wszystkich okazja do poznania innego świata, który nie otacza nas na co dzień, za co bardzo dziękujemy!