Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

Wspomnienia z Brukseli

Dopisało nam szczęście. Jako laureaci Szkolnego Konkursu Wiedzy o Unii Europejskiej mogliśmy wziąć udział w wycieczce do Brukseli, gdzie mogliśmy zwiedzić siedzibę Europarlamentu, spotkać się ze znanymi politykami… Ale po kolei. Wyruszyliśmy w upalne niedzielne popołudnie, 17 czerwca 2012r. Przez około 20 godzin zmagaliśmy się z polskimi i niemieckimi autostradami. Nasze oczy jednak cieszył urzekający krajobraz Nadrenii. Na miejsce dotarliśmy następnego dnia, około południa. Po zakwaterowaniu w hotelu mieliśmy trochę czasu na pierwszy kontakt ze stolicą Belgii.
     Wrażenie robiła wielokulturowość tego miasta, ale również jego bardzo przyjazna atmosfera. Pierwszym ważnym punktem naszej podróży była kolacja z panią poseł Elżbietą Łukacijewską, organizatorką i sponsorem wyjazdu. Tam również nawiązaliśmy pierwsze znajomości. W większości nie znaliśmy się wcześniej, byliśmy z różnych miejscowości, aczkolwiek szybko staliśmy się bardzo swobodni i wyluzowani. Zaskoczeniem było również spotkanie na miejscu… polskiej kapeli ludowej.
Następny dzień był przeznaczony na wizytę w Eurparlamencie. Na początku mogliśmy zapoznać się z Parlamentarium –częścią przeznaczoną dla zwiedzających. Tam poznaliśmy historię UE, sylwetki posłów, sposoby funkcjonowania instytucji unijnych, a to wszystko w nowoczesnej, multimedialnej oprawie. Słowem – istny raj dla każdego amatora historii i polityki (czyli np. mnie). Około południa mogliśmy posmakować dań ze stołówki parlamentarnej. Później nieco odpoczęliśmy od wielkiego świata polityki, zwiedzając Brukselę. Następnym punktem wycieczki był udział seminarium w siedzibie PE, poświęconym ks. Adamowi Kozłowieckiemu – znanemu polskiemu misjonarzowi, którą przygotowała sama pani Łukacijewska. Przy tej okazji mogliśmy również spotkać takie osobistości jak m.in. prof. Jerzy Buzek, Marian Krzaklewski, czy Jacek Kurski. Było to dla każdego z nas wielkie przeżycie, nieczęsto bowiem spotyka się znane postacie ze świata polityki, a jeszcze rzadziej ma się taka okazję, by z nimi porozmawiać. Miłym zaskoczeniem okazała się obecność na tej wystawie… innej grupy zwiedzającej z naszego powiatu. Na zakończenie dnia udaliśmy się do restauracji Food Factory Cafe, gdzie oprócz delektowania się pysznym jedzeniem mogliśmy również nawiązać międzynarodowe znajomości i pooglądać jeden z meczy Euro 2012.
     Trzeci i ostatni dzień naszego pobytu w Brukseli – to przede wszystkim poznawanie siedziby PE. Największe wrażenie wywarła oczywiście sala plenarna. Mogliśmy także wysłuchać ciekawego wykładu o politycznej scenie UE, prowadzonego przez pracownika parlamentu. Był również czas na zrobienie pamiątkowego zdjęcia z panią europoseł. Popołudnie było przeznaczone na zwiedzanie Brugii – romantycznego, zabytkowego miasteczka, położonego na północy Belgii. Po obiedzie w eleganckiej restauracji każdy miał czas na zakup pamiątek. Około godziny 18.00 ruszyliśmy (niestety) w drogę powrotną. Następnego dnia ok. 16.00 byliśmy w Rzeszowie. Oczywiście każdy z nas trochę żałował, że to już koniec tej wspaniałej przygody, która na długo pozostanie w pamięci uczestników. Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do jej realizacji i naszej pani Pedagog za opiekę.