Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

Badanie problemów i potrzeb społeczności LO w Strzyżowie - 2012

W lutym 2012r. Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza w Strzyżowe przeprowadziło badanie ewaluacyjne mające na celu zidentyfikowanie obszarów problematycznych oraz potrzeb edukacyjnych uczennic i uczniów szkoły. Otrzymane wyniki ujęto w raporcie pn. „Analiza trudności, potrzeb i oczekiwań uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Strzyżowie”. Na potrzeby badania przeprowadzono ankietyzację 311 uczniów/uczennic, w tym 105 chłopców i 206 dziewcząt. Przeprowadzono również wywiady z rodzicami i nauczycielami.
Najważniejsze uzyskane wyniki:
Ponad 72,7% uczniów i uczennic zgłosiło, iż ma trudności w nauce z przynajmniej jednego przedmiotu. Szczególnych problemów przysparza uczniom nauka matematyki (277 osób), fizyki (277 osób) oraz biologii (83 osób). Uczniowie bardzo często wskazują na trudności w zapamiętywaniu i rozumieniu (37,3% uczniów i uczennic), rozumieniu, wnioskowaniu i porównywaniu (38,3% uczniów i uczennic), jak również na braki w wiedzy i umiejętnościach z poprzednich lat nauki (39,5%). Szczególnie duże zróżnicowanie w wiedzy i umiejętnościach stwierdza się u uczniów i uczennic pierwszych klas, tj. po gimnazjum. Uczniowie często wskazują również na brak pozytywnego wsparcia i motywacji do nauki ze strony rodziców, jak również odczuwają dużą potrzebę indywidualnej pracy z nauczycielami. W Liceum Ogólnokształcące w Strzyżowe uczy się wiele uczniów i uczennic, którzy posiadają uzdolnienia w nauce z konkretnego przedmiotu, np. u 6,1% uczniów i uczennic stwierdza się zdolności w nauce matematyki. Uczniowie Liceum są zachęcani przez nauczycieli do udziału w różnych konkursach wiedzy. W 2011/12, aż 284 uczniów i uczennic wzięło udział w różnych konkursach, ale tylko 56 zostało laureatami na poziomie co najmniej gminnym. Badani uczniowie i uczennice bardzo chcieliby mieć możliwość rozwijania swoich uzdolnień i predyspozycji, i chętnie uczestniczyliby w dodatkowych zajęciach rozszerzających wiedzę i umiejętności. Kolejnym poważnym problemem, z którym borykają się uczniowie i uczennice Liceum jest trudność z wyborem ścieżki kariery zawodowej. Aż 72,3% uczniów i uczennic nie wie jaki wybrać kierunek kształcenia, 73,6% osób nie ma sprecyzowanych planów związanych z wyborem zawodu, zaś 41,8% - nie potrafi określić swoich słabych i mocnych stron. Z przeprowadzonych badań wynika, że uczniowie i uczennice Liceum oczekują organizacji zajęć wyrównawczych oraz zajęć rozszerzających wiedzę i umiejętności, jak również indywidualną pomoc nauczyciela w rozwiązywaniu trudności i/lub poszerzaniu wiedzy. Uczniowie i uczennice oczekują również konkretnych rozwiązań i pomocy Liceum przy wyborze dalszej ścieżki kształcenia. Nauczyciele Liceum wskazują na dużą potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w pracy z uczniem mającym trudności w nauce, jak również uczniem uzdolnionym. Koniecznością jest również wzbogacenie i unowocześnienie bazy dydaktycznej Liceum.
Dyrekcja Szkoły
15.06.2012