Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

W świecie światła i ciemności, kolorów i zapachów

19 maja, uczniowie klas 1C i 1D wybrali się na wycieczkę do dawnej stolicy Polski – do Krakowa. W pierwszej kolejności odwiedziliśmy Centrum Nauki i Zmysłów-WOMAI, gdzie czynnie braliśmy udział w dwóch wystawach, tj. „W stronę światła” i „W stronę ciemności”. Pierwsza z nich przybliżyła wiele ciekawostek nie tylko o świetle, lecz też o dźwięku i słynnych postaciach ze świata nauki. Nauczyliśmy się grać na kieliszkach czy harfie laserowej i sprawdziliśmy jak działa lustro weneckie. Niby zwykłe okulary wywróciły nam świat do góry nogami, a narysowanie w nich domu z oknem wcale nie było takie proste.
Wystawa „W stronę ciemności" pokazała jak postrzegają świat osoby niewidome, odczuliśmy jak to jest nic nie widzieć i jak ważne są inne zmysły. Niewidomy przewodnik przeprowadził nas przez ruchliwą ulicę, byliśmy na targu, czy odpoczywaliśmy w parku na ławce. Na koniec wystawy opowiedział o alfabecie Braille’a i zapoznał nas ze swoim psem przewodnikiem. Po pobycie w Centrum Nauki i Zmysłów udaliśmy się do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego - najstarszego w Polsce. Ogród to prawdziwe „żywe muzeum” flory świata odwiedzane co roku przez tysiące osób. Na terenie liczącego 9.6 ha ogrodu można podziwiać blisko 8 tysięcy zgromadzonych tu roślin zarówno rodzimych jak i egzotycznych oraz zobaczyć aż 10 pomników przyrody. Wizyta w ogrodzie w maju to prawdziwa gratka dla miłośników natury - kolorowy i zapachowy „zawrót głowy” robił wrażenie! Zachwyciły nas kwitnące bzy, kasztany i kasztanowce, azalie, różaneczniki, łubiny, lilie wodne i wiele, wiele innych roślin. Obowiązkowym punktem odwiedzin były też trzy szklarnie- choć pobyt w nich był nie lada wyzwaniem, to nie odmówiliśmy sobie tej wizyty- egzotyczne sagowce, storczyki czy „mięsożercy” wzbudziły wiele emocji. Po wyczerpującej części edukacyjnej wycieczki, mieliśmy czas, by poczuć klimat zabytkowego, krakowskiego Rynku. Pełni pozytywnej energii wracaliśmy do Strzyżowa, snując plany na następny wyjazd….:)